Den senere tid har været svær for konsulentbranchen. Nedskæringer har især gået hårdt ud over freelance konsulenter, som mig selv. Som konsulent har man selv ansvaret for at nedskæringerne går uden om. Det ansvar må man tage på sig og udvikle nye kompetencer, der målretter sig de muligheder, som byder sig. For mig betyder det, at mine kompetencer i webudvikling skulle et trin videre. Det er ikke nok at være ekspert i (X)HTML, CSS, JavaScript og PHP / MySQL, hvis man ikke samtidig har opdateret viden om et up-to-date framework – i denne sammenhæng et CMS. Ved at stikke fingeren i jorden, ringe til mine kontakter og søge lidt rundt på nettet, er jeg nået frem til, at Drupal er en af de nye lysende stjerner.
Konklusion: Jeg skal være Drupal ekspert – eller noget, der ligner.
Min generelle tilgang til et nyt værktøj – uanset om det er et fysisk stykke værktøj eller et IT værktøj – er at anskaffe et eksemplar af værktøjet. Samtidig er det også nødvendigt at anskaffe noget at bruge værktøjet på, et emne. For Drupal handler det om at installere det i et domæne på en server.
Det næste skridt er at lege med værktøjet. Det skal være helt usystematisk og – netop – legende. Det giver en fornemmelse for, hvad det helt grundlæggende kan og hvilken terminologi, der hører til værktøjet (gælder mest IT værktøjer, man lærer ikke terminologi af at lege med en overfræser). Denne del af processen varer indtil, jeg tror, jeg kan forstå en samtale om værktøjet. For Drupal er en række eksperimenter med at oprette forskellige former for indhold (side, historie, blog), arbejde med de enkelte elementer på siderne (blokke, menuer, sideindhold), ændre layout (tilpasse temaer), og tilføje nogle ekstra funktioner e(moduler), som kan hentes fra Drupal hjemmesiden (kalender).
Det tredje skridt vender bøtten. Jeg vil ikke bare forstå, jeg vil kunne formidle. Sådan at forstå, at jeg på dette punkt i processen skriver en side eller to om, hvordan mit værktøj virker. Jeg skriver nogle linjer i kladdeformat både om at installere Drupal og om at komme godt i gang med at bruge Drupal. Det er en god kvalitetssikring, når man lærer sig selv noget nyt. Hvis jeg ikke kan skrive om det, så er det fordi, jeg enten ikke har forstået det endnu – eller der er noget, jeg har overset.
Nu er det tid til at systematisere processen. Det kan jeg gøre fordi, jeg har terminologien i orden. Jeg véd simpelthen, hvilke søgekriterier, jeg skal anvende, for at finde frem til manglende viden. Jeg vælger nu et projekt, som kan klares på overskuelig tid.
Projektet er: moduler til at registrere og håndtere vedligehold af robåde.
Hvis jeg kan gennemføre et projekt, der implementerer brugen af databasen, har indbyrdes afhængigheder og gør det "the Drupal way", så er jeg der, hvor jeg vil være. Husk på, jeg skal ikke lære at lave CSS/HTML, PHP, MySQL eller noget andet; nej, det kan jeg allerede; det, jeg skal lære, er at anvende det framework, som Drupal stiller til rådighed.
Det er her, jeg står nu.
Læg mærke til, at processen er gået fra at handle generelt om at lære at bruge værktøj til specifikt at handle om at bruge Drupal som framework. Processen, jeg beskriver her, afspejler læringsprocessen. Læringsprocessen er overordnet: Anskaf værktøjet, leg med det, lav noget med det (gennemføre projekt).
Det næste skridt er at gennemføre projektet. Ideen er at oprette to moduler. Det første modul håndterer både. Det andet håndterer historien for den enkelte båd med oplysninger om skader, reparationer og almindelig vedligeholdelse. Begge moduler kan håndtere alle relevante typer af opdateringer og arbejder sammen. Der kan laves rapporter.
Her slutter dette indlæg. Der kommer et indlæg om selve implementeringen og med links til dele af programkoden.
No comments:
Post a Comment